Author: Amakusa
•9:15 PM
Saat dalam perjalanan mungkin kita masih keliru arah yang mana kita mahu tujui...mungkin kita masih keliru dengan tujuan hidup kita...

Ke manakah tempat yang harus kita tujui..................

Dalam perjalanan banyak sekali kita lihat jalan - jalan yang boleh kita lalui...tapi yang mana satu jalan yang harus dilalui untuk menuju ke destinasi? Jalan mana???Pilih jalan ini ...la kembali ke tempat yang sama...macam mana ni???

"Ya Allah tunjukkan kami jalan ke tempatMu"....

"..tunjukilah kami yang lurus (1:6) Iaitu jalan yang Engkau telah kurniaan nikmat kepada mereka, bukan (jalan ) orang - orang yang engkau murkai, dan bukan pula (jalan) orang - orang yang sesat (1:7)."


Saat perjalanan, mungkin ada masa kita mengalami kecederaan dan kesulitan. Sehingga kita membuat pilihan untuk terus berehat sehingga luka - luka yang dialami itu sembuh. Tapi ada juga pilihan kita untuk terus ke perjalanan tanpa menghiraukan rasa sakit atau dengan menahan segala rasa sakit...Pastinya dalam kehidupan kita banyak mengalami pancaroba dan dugaan...namun kita harus menghadapi dengan cara kita yang tersendiri....lihat sekeliling kemungkinan dapat membantu untuk mencari penyelesaian..

" ...dan mintalah pertolongan (kepada Allah ) dengan jalan yang sabar dan dengan mengerjakan solat, dan sesungguhnya solat itu amatlah berat kecuali kepada orang - orang yang kusyuk. (2:45)"

Semakin lama perjalanan semakin penat kita, ya kadang kala terasa sangat penat dan letih...hampir - hampir berputus asa untuk meneruskan perjalanan...untuk berhenti ....tak mungkin kita berhenti separuh perjalanan sedang perjalanan masih jauh...jadi bagaimana? Rasa seperti ingin menangis huhuhu....

"Janganlah kamu bersikap lemah dan janganlah pula bersedih hati, padahal kamulah orang - orang yang paling tinggi darjatnya jika kamu orang - orang yang beriman (3:139)"

"..dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir (12:12)"

Jauh lagikah perjalanan kita...Apakah jalan yang kita pilih ini benar. Jalan ini masih panjang kawan tapi tidak bererti tiada penghujungnya. yakinlah kita pasti menemui destinasi yang kita tujui. Pastinya semasa perjalanan kita mengalami kelukaan dan tidak mustahil kita juga menemui taman bunga sebagai motivasi untuk kita meneruskan perjalanan yang panjang ini...Sebuah perjalanan kehidupan yang pastinya menuju ke sebuah tempat yang semua menuju ke sana.

"..Cukuplah Allah bagiku. Tidak ada Tuhan selain dariNya. hanya kepadaNya aku bertawakal (9:129)"
This entry was posted on 9:15 PM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

2 comments:

On May 24, 2010 at 2:37 AM , Unknown said...

waa......cantik beb!teruskan usaha kakak! Yoshhh!!!

 
On May 25, 2010 at 6:23 AM , Amakusa said...

biasalah budak baru belajar... teruskan menyokong... hehe >,<